Beach 2017 närmar sig

Ska vi diskutera det här med kost och hälsa för en stund?

Något som alla brottas med lite till mans, i allra högsta dag nu när solen tittar fram och beach 17 närmar sig med stormsteg. Jag hade som barn och i min ungdom aldrig några problem med min vikt. Kan i och för sig bero på att jag hade tid för att träna, spelade tennis och tävlingsdansade på en hög nivå.
Att jag sedan flyttade hemifrån som 17 åring och levde på nudlar och micromackor med grillkrydda kanske också har lite med saken att göra.

Mitt stora matintresse fick jag när jag som 18 åring började jobba som barnflicka/hemiträde hos en familj med 4 barn och 2 fulla kylskåp. Jag jobbade gärna extra i familjen när det vankades fest, serverade löjromstoast och råddjurssadel och smarriga efterrätter till familjens vänner, och jag fick alltid sitta med, dricka av det goda vinerna och lära mig olika matkulturer när jag följde med på deras resor världen över.

Det var här jag lade grunden...i takt med att ekonomin blev bättre, och jag fick en bättre lägenhet så utökade jag min meny även hemma.

Att jag sedan träffade min konditor till man gjorde ju inte saken bättre (läs lättare)
Nu var det inte bara kylen hemma som var välfylld utan även frysen proppades full med kanelbullar och ciabattas som åt till alla myskvällar framför Tv:n De där trivselkilorna började lägga sig på både mage och rumpa.

2004 drabbades jag ju av bröstcancer och det här med aptiten förändrades drastiskt. De flesta tror säkert att man går ner av att få cellgifter och att spy i flera dagar. Men inte jag inte. Jag blev liksom tokig i pommes. Det var under en tid det enda jag fick i mig. Pommes till alla dagens måltider, och gärna nyfriterade sådana med majonäs.
Fet och salt mat var det enda jag ville äta. Och jag gick upp 15 kg under min 8 månaders behandling.

Ansiktet var runt av kortison och magen rund av pommes.

Men jag överlevde! Och när våren kom så började jag ta tag i det där med att träna igen och försöka äta sunt.
Och jag gick ner inte bara 15 kilo utan 25 kg på 1,5 år och vågen stod på 50 kg när vi 2008 åkte och hämtade hem Vince i Vietnam. Kan ju så här i efterhand säga att jag gick ner på tok för mycket, och sedan den här perioden har jag brottats med vikten ständigt.

För ca 2 år sedan visade det sig att jag hade Hypotyreos. Fel på ämnesomsättningen. Alltså låg ämnesomsättning och detta förklarar mitt viktpendlande tillsammans med att jag 2010 gick in i klimakteriet efter att opererat bort äggstockar och livmoder i förbyggande syfte då jag har den ärftliga cancergenen.
Utmaningen finns ju också i att man nu är tvåbarns mamma och inte har samma tid att träna som man hade förr.
Men jag har en strikt planering vad det gäller både motion och kost och jag tänkte dela med mig av den om du vill läsa.

Så här ser du mig allra helst, och typ varje dag. Mina PW-rundor är heliga. Varje dag året om går jag på PW med någon härlig podd i lurarna.

Jag har nu efter förra sommaren plockat på mig de där extra trivselkilorna IGEN, och jag insåg efter jul att det var 5 kg som ska bort till sommaren. Och jag är idag halvvägs.

Något som funkar på mig är att ta bort kolhydrater, och jag började med detta i mitten av januari- på en månad hade jag minskat 6 cm runt midjan men gått UPP 0,5 kg i vikt. Den senaste månaden så har jag inte bara tagit bort kolhydrater utan även socker och snacks och då minskade även vågen med 2,4 kg.

Intressant.

Nu kommer jag att godkänna socker och snacks på min "äta-vad-jag-vill-dag". HURRA!

Vill ni se hur jag lägger upp min vecka med kost och träning så är du välkommen att fortsätta läsa detta inlägg, för er som struntar blankt i det säger jag här hejs svejs, JAG ÄR LEDIG IMORGON. Vi ses senare i veckan.

Måndag:
Kost: Kolhydratfri kost.
Det blir mycket ägg. Kött, kyckling, fisk och grönsaker eller kål till lunch och middag. Endast vatten att dricka.
Träning: 3 km lunchpromenad, 7 minuters appen med hela familjen (barnen älskar det)

Tisdag:
Kost: Likt måndagen
Träning: 3 km lunchpromenad + 6 km PW på kvällen

Onsdag:
Kost: likt måndagen, fast jag dricker bara en shake till lunch
Träning: 6 km PW på lunchen + 7 minuters appen med familjen

Torsdag:
Kost: Likt måndagen
Träning: 3 km lunchpromenad + 1 pass med Living People (50 minters tabata inspirerad träning)

Fredag:
Kost: Likt måndagen
Träning: 3 km lunchpromenad + 7 minutersappen med familjen

Lördag: "Äta vad jag vill dag"
Dennna dagen unnar jag mig det jag vill utan att få dåligt samvete.
Kanske rostat bröd och juice till frukost, pasta till lunch och någon god gratäng med något glas vin på kvällen.
Och så min stora last PERMESANCHIPS!

Söndag: Kolhydratfri kost och ett löp pass på 3-5 km.
Då jag är nybörjade på löpning så är detta en god start, men jag hoppas att det på sikt blir längre rundor.

  • 1 448 visningar

Gillar

Kommentarer

M×5
,
Heja dig och bra upplägg 😘
Marléne Bagleborn
,
Tack Madde min träningsguru 😘 Du är en stor inspirationskälla!