Familjemiddag på Villa Vik

Kristi Himmelfärdshelg så hade vi planerat att åka ner till Småland och träffa min Växjöfamilj. Hade bokat middag med hotellövernattning och hela paketet. Men den dumma pandemin satte stopp för våra planer igen. Då Vince fick halsont så var vi tvungna att covidtesta honom och hann aldrig få svar innan vi skulle åka ner på torsdagen. Vi bestämde då att Marcus skulle stanna hemma med honom och Lucia och jag tog min lilla bil ner själva istället. Mysigt med mor-dotter tid också även om vi såklart var ledsna över att hela familjen inte kunde följa med.

Har ni sett en stiligare 82-åring? Hatten fick pappa av mig när han fyllde 80 år - då firade vi honom på Villa Vik precis som detta året när pappa bjöd mig och mina syskon med respektive på tre rätters på den fantastiska restaurangen.

Vädret var tipp topp och jag och Lucia fixade lite bubbel och snacks innan vi promenerade upp mot Villa Vik, som hade öppnat upp restaurangen bara för oss denna Kristi Himmelfärdsdag.

Förrätt: Gräslökscheesecake, serveras med sallad på kräftstjärtar, handskalade räkor och citronvinägrett och ett glas Cava till det. Lucia fick skinka med melon.

Huvudrätt: Helstekt, tunnskivad, småländsk kalventrecote med rostad färskpotatis, ramslöksaioli, vinsky och vårprimörer. Ett fantastiskt eget rött vin serverades till. Lucia fick älsklingsrätt; chicken nuggets med pommes.

En ljuvlig kväll och Lucia passade på att springa av sig i trädgården innan efterrätten serverades.

Dessert: Rostad vit chokladpannacotta, rabarberpuré, havrecrunch och jordgubbar. Lucia fick glass med jordgubbar.

Min syskon, som ses alldeles för sällan. Storasyster Kicki och Storebror Stefan. Lucia började få lite tråkigt och gick iväg och lekte med gris innan vi traskade ner till hotellet på Toftastrand där vi la oss raklånga i sängen mätt av all god mat och dryck.

Vi vaknade upp till en fin fredag med strålande sol och härlig utsikt från balkongen. Så mysigt att äta frukost tillsammans innan vi promenerade tillbaka till hotellet vid sjön.

Innan vi åkte hem till Torslanda så hann vi med ett snabbt besök hos min systerson och hans fru och sedan lunch hos pappa och Eivor. Summan av kardemumman så fick vi två hörliga dagar. Alla som vi träffade är vaccinerade och min syster har även antikroppar så det kändes bra trots att vi träffades inomhus en hel del. Dock inga kramar än....får väl vänta tills vi själva är vaccinerade vilket lär dröja eftersom vi fick våra tider avbokade. Kunde jag ju räknat med eftersom vi inte har fyllt 50 år ännu....hoppas att det snart är vår tur i alla fall.