Kattvik i mitt hjärta

Igår kom vi hem från detta paradis, huset ligger i Kattvik. 6 km söder om Båstad. Vilken pärla alltså, blev tokkär i både Kattvik och huset. Mötte en av grannarna som sa att huset hade den vackraste trädgården och vi kan inget annat än att hålla med. Så vackra blommor och trädgårdskonst prick överallt och så en vidunderlig havsutsikt. Aldrig skulle jag se mig mätt på den.

Hela familjen samlas på trappan med den magiska utsikten och planerar allt roligt vi ska göra hela veckan. Vi ser att vädret ska variera, men vi vill utnyttja dagarna till fullo. Att bara gå ner på stranden och se på alla vackra stenar (och kanske plocka med sig en eller två) det kan man göra i alla väder. Vi promenerade till Hovs hallar, endast 1 km eller 2 till denna magiska plats.

Jag hittar den finaste stenen av dem alla, som Lucia kallar potatisen. Barnen bygger torn medan jag går loss med kameran. Så vackert allting är. Älskar ljuset och alla karga färger. Tänk att ha detta alldeles runt knuten. En av bilderna finns nu i min print shop. Ni vet väl att jag säljer prints HÄR - välkomna in och kika på bilder som jag säljer.

Det blir bättre väder igen och vi tog våra cyklar och cyklade till Norrvikens Trädgårdar. Även detta magiska ställe ligger bara några km från huset vi hyr. Oj, så fint allting var i parken. Så välskött och prunkande. Säger man så?

Även jag hamnar på bild. Men blommig klänning och min nya kameraväska som jag är så glad i står jag i ett hav av lavendel.

Vacker konst och stilleben överallt. En trevlig butik där jag köper Kattvikslyktan, och en present till värdparet som tack för att vi fick hyra stugan.

Mor och dotter bland hundratals hortensior.

En paus i skuggan, där barnen spelar schack.

Jag fotar näckrosor - även denna kanske kan bli en print - eller vad tycker ni? Vi avslutar vårt besök på Norrviken med en fika på Chocolaterian - jag och mannen tar ett glas prosecco och barnen äter glass och chokladbollar.

Även nästa dag bjuder på härligt väder och vi cyklar in till Båstad för att gå och titta på tennisplanerna, strosa vid hamnen och äter en glass. Lucia badar och vi avslutar kvällen med att äta på en Vietnamesisk restaurang i hamnen. Alla nöjda - så gott!

Pappa och Eivor kommer på besök på onsdagen, tyvärr så är det sämre väder just denna dagen. Vi lyckades sitta ute och äta en ägg och sillmacka innan regnet kom. Vi fick sedan flytta in, försökte hålla avstånd på 2 meter med öppen dörr. Marcus fick stå och grilla i regnet innan pappa och Eivor åkte vidare till Österlen för att bo på hotell - vi trotsade regn och blåst och åkte till Torekov. Detta vackra ställe - men sist vi var där så bjöd Torekov på högsommarvärme.

Även nästa dag var det så tråkigt väder. Marcus och Vince åkte till Valåsen bikepark för att cykla. Något Vince sett fram emot i månader. Jag och Lucia plockade sten, rangordnade vilka som var finast och döpte dem noga. Sedan hyrde vi en film och åt popcorn och myste under täcket till killarna kom hem igen.

Hamnen i Kattvik ligger bara hundra meter från huset. Hit cyklar vi ofta för att bada, äta våffla och se på båtarna. På väg till hamnen cyklar vi förbi Måns Zelmerlöws hus där han bor med sin fru Ciara, deras två barn samt två hundar och barnflicka. Just barnflickan har vi sett många gånger, på en bild nedan sitter hon och fiskar krabbor med barnen och hundarna. Måns och Ciara såg vi bara några enstaka gånger - men då utan barnen. Varför vi bara såg paret i början på veckan fick vi förklaringen på idag, då nyheten kom ut att Ciara fått missfall för 5 dagar sedan. Tydligen det andra i år. Så ledsamt så det inte är klokt.

Flotten är populär av både barn och vuxna ser det ut som. Något som också är populärt av både barn och vuxna i Kattvik är att fiska krabbor. På västkusten ser man väldigt sällan vuxna fiska helt själva men visst är det äldre paret söta där de sitter med varsitt krabbspö.

Sista kvällen är magisk och vi äter middag i trädgården innan vi gå ner till "vår" strand för att se solnedgången. Marcus och barnen lyckades bada vid de hala stenarna medan jag fick ett riktigt roligt telefonsamtal med härliga nyheter - något jag säkert kommer berätta om mer längre fram. Vince fotar solnedgången och vi spar den här kvällen i minnet. Kattvik i mitt hjärta!

Vilken vecka vi hade - så nöjda. Hoppas vi kan komma tillbaka någon gång framöver. Men nu är min semester slut, imorgon börjar jag jobba. Ser ut som det blir mestadels hemifrån. Idag har vi kört upp Vince till sin kompis Alice sommarställe i Lundsbrunn och Marcus får några dagar med bara Lucia eftersom han fortfarande har semester. Men även om jag börjar jobba igen så är inte sommaren slut, jag ska försöka njuta så mycket det bara gå så fort vädret tillåter.
Hur är det med er, börjar ni också jobba nu?